رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن شد

رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن شد
طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: واقعیت آن است که بانک مسکن طی چهار سال اخیر با چند مساله بسیار پیچیده مواجه بوده است و از این دیدگاه حسن عملکرد دکتر محمدهاشم بت شکن مدیر عامل سابق بانک عامل بخش مسکن مبتنی بر این است که این پیچیدگی را طی دوره فعالیت خود به خوبی متوجه شدند و در این فضای پیچیده راه خود را گم نکردند.

آخوندی در توضیح چرایی پیچیدگی فضای کاری برای بانک مسکن، اظهار کرد: واقعیت آن است که بدون بانک در دنیای مدرن اساسا امکان توسعه وجود ندارد اما مشکل موجود در اقتصاد کشور آن است که طی سال­‌های گذشته سیستم بانکی و نظام پولی کشور به پول سمی آلوده شد و این در حالی است که در سال­‌های دور بانکداری ایران با چنین پدیده‌­ای مواجه نبود اما در سال­‌های اخیر پول سمی بخش قابل توجهی از کل پول در گردش بانک­ های کشور را در برگرفت.

وی با بیان اینکه در سال­‌های اخیر فساد همچون موریانه بر تن نظام پولی و بانکی افتاده بود، ادامه داد: از این رو شروع فعالیت دکتر بت شکن در چنین فضایی بسیار دشوار بود. این سختی در شرایطی دشوارتر شد که مجموعه بانک مسکن درون خود نیز درگیر دو پدیده سخت به دلیل فشار و تصمیم دولت نهم و دهم شده بود.

وی با تاکید بر اینکه در این فضای سخت مدیریت بانک مسکن نیاز به اقدامات بزرگی داشت، گفت: در چنین شرایطی بانک مسکن باید دو ماموریت بزرگ را اجرایی می کرد. ماموریت اول خاتمه دادن به فساد در سیستم بانک و دومین ماموریت تغییر جهت حرکت بانک به سمت یک بانک توسعه‌­ای و سوق دادن بانک مسکن برای انجام ماموریت مهم بزرگ در بخش­های مختلف ماموریتی بود. نکته مهم آن است که اگر مدیر عامل بانک مسکن درک درستی از شرایط پولی و بانکی کشور نداشت قطعا به جای حل این بحران، به تعمیق آن دامن می‌زد. از این رو به دلیل پایمردی و استواری که دکتر بت­ شکن در تغییر مسیر حرکت بانک مسکن از خود نشان داد؛ قدردانی می­ کنم.

وزیر راه و شهرسازی در توضیح بیشتر از فضای سخت و پیچیده کاری بانک مسکن در دوره اخیر گفت: وقتی می گوئیم نظام پولی و بانکی دچار پول سمی شده بود باید به این موضوع توجه کنیم که آیا سیاست­ گذار پولی و بانکی نیز در آن زمان به چنین پدیده‌­ای اعتقاد داشت یا خیر چرا که اگر چنین اعتقادی وجود نداشته باشد اخذ تدابیر اجرایی برای سم ­زدایی از سیستم بانکی و پولی کشور بسیار دشوار خواهد بود. با این حال سختی فعالیت مدیریت اخیر بانک مسکن به این دلیل بود که حداقل مدیریت و سیستم پولی و بانکی آمادگی لازم برای سم ­زدایی گسترده از نظام پولی و بانکی را نداشتند همین موضوع سبب شد سختی فعالیت دکتر بت شکن دو چندان شود.

وی به سختی دوم مدیریت بانک مسکن در دوره گذشته اشاره کرد و افزود: سختی دوم دوره اخیر مربوط به سیستم درونی بانک مسکن بود چرا که در دهه گذشته دو اتفاق برای این بانک رخ داده بود. اتفاق اول آن بود که بانک از یک بانک توسعه ­ای به یک بانک تخصصی تغییر جهت داده بود حال آنکه از ابتدا شکل ­گیری مختصات تعریف شده برای این بانک به طور کلی مختصات یک بانک توسعه ­ای بود اما طی دهه 80 و 90 بانک مسکن به یک بانک تخصصی تبدیل و وظیفه خود برای تعادل­ بخشی به بازار مسکن ورویارویی با سیکل­ های رونق و رکود را از دست داد. دومین اتفاق آن بود که اگر چه بانک مسکن باید به سمت تبدیل شدن به یک بانک توسعه­ ای تغییر جهت میداد اما آیا این موضوع از سوی سیاست گذار پولی و بانکی کشور نیز مورد تائید بود؟

وی در پاسخ به این پرسش مطرح شده، اظهار کرد: باید گفت در عمل بانک مسکن از چنین حمایتی از سوی سیاست گذار پولی و بانکی برخوردار نبود لذا بانک با گرفتاری بیشتری مواجه شد. با این حال پس از گذشت چهار سال موفق شدیم در جلسه مجمع عمومی بانک مسکن رسما تغییر جهت­ گیری بانک مسکن به سمت یک بانک توسعه­ ای را در صورت جلسه رسمی بانک درج کنیم که از دیدگاه بنده این موضوع نتیجه چهار سال پایمردی مدیریت بانک مسکن بود چرا که این موضوع به جز حمایت وزارت راه و شهرسازی و همین طور وزارت امور اقتصادی و دارای برخوردار نبود.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت­‌های خود با بیان اینکه برای اینکه در دنیای امروز برای آنکه یک بانک به یک بانک توسعه ­ای تبدیل شود دو ابزار مورد نیاز است، اظهار کرد: اولین ابزار افزایش سرمایه بانک است. در این راستا طی چهار سال گذشته پیشنهادی از سوی بنده مطرح شد که برمبنای آن اشتباهی که در بحث تامین اعتبار طرح مسکن مهر از طریق افزایش پایه پولی صورت گرفت و دارای آثار منفی متعددی در اقتصاد کشور بود با یک تدبیر به یک ابزار مثبت تبدیل شود.

به گفته وی در این راستا اولین پیشنهاد من برمبنای تبدیل یک جای رقم اختصاص یافته به خط اعتباری مسکن مهر به افزایش سرمایه بانک مسکن بود. در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد سرمایه بانک مسکن از 3 هزار میلیارد به حدود 48 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می­ کرد و به این ترتیب بزرگترین بانک توسعه­ ای با بیشترین سرمایه ایجاد می شد که می­ توانست نقش موثری در مقابله با سیکل­ های رونق و رکود بخش مسکن ایفا کند اما از آنجا که این پیشنهاد پذیرفته نشد گزینه بعدی افزایش سرمایه بانک مسکن از مسیر بودجه کشور بود. نهایتا پیشنهاد دوم پذیرفته شود و با تصویب بودجه سال 94، رقم 10 هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک مسکن اضافه شد که جمعا سرمایه بانک مسکن را به رقم 13 هزار میلیارد تومان می­ رساند.

وی ادامه داد: با پیگیری­ های انجام شده از سوی مدیریت و هیات مدیره بانک مسکن این موضوع مصوب شد که در عمل 5 هزار میلیارد تومان از رقم 10 هزار میلیارد تومان مصوب به ثبت رسید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی با این حال همچنان این اعتقاد وجود دارد برای فعال شدن بخش مسکن که 35 درصد از انباشت سرمایه ملی ایران را دارد هنوز به افزایش سرمایه بانک مسکن نیاز داریم چرا که سرمایه کنونی بانک مسکن که در حدود 8 هزار میلیارد تومان است فقط 2 میلیارد دلار از سرمایه ملی را تشکیل می­ دهد که این سرمایه قطعا برای بخش اعظم مسکن اندک است اگر بانک مسکن بخواهد در بخش مسکن با سیکل­ های رونق و رکود مقابله کند نیاز داریم که بانک مسکن حداقل 10 میلیارد دلار سرمایه داشته باشد که بتواند با منابعی حدود 20 برابر سرمایه خود وارد بازار شود.

وی تاکید کرد: هنوز هم اعتقاد داریم که کل خط اعتباری مسکن مهر باید به افزایش سرمایه بانک مسکن تبدیل شود و این مهم­ترین راهکار مالی برای تامین مالی بخش مسکن است.

آخوندی به دومین ابزار مورد نیاز برای تبدیل شدن بانک مسکن به یک بانک توسعه اشاره کرد و گفت: دومین مسیری که نیاز بود از سوی بانک تعقیب شود راه ­اندازی انواع صندوق ها و اوراق رهنی و بقیه محصولات مالی و انواع روش­ های مختلف برای تامین مالی است. بانک مسکن خوشبختانه نهادهای اولیه را در این مدت مستقر کرد. شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، ابزارهای مختلف شامل صندوق رهنی و... طی دوره اخیر اجرایی شد.

وی برای تشریح عملکرد این بخش طی چهار سال به عملکرد صندوق پس­ انداز مسکن یکم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد سپرده­ گذاران در این صندوق به بیش از 340 هزار نفر رسیده و مانده سپرده­ ها در این صندوق به بیش از 5 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است که قطعا رقم ارزشمندی در حوزه تجهیز منابع است و می­ تواند در حوزه اقتصاد خانوار موثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت­ های خود، به ترسیم انتظارات از فعالیت بانک مسکن در افق پیش­رو اشاره کرد و افزود: اولا حسن تصادفی که مراسم معارفه امروز با هفتاد و نهمین سالروز تاسیس بانک مسکن دارد این است که آقای ابوالقاسم رحیمی انارکی اولین مدیرعامل بانک مسکن است که از درون مجموعه بانک مسکن منصوب می­ شوند. تاریخچه بانک مسکن نشان می­ دهد ایشان جانشین مردان بسیار بزرگی هستند بنابراین کار بسیار بزرگی از ایشان مورد انتظار است و در عین حال ما در وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اطمینان می دهیم تمام حمایت لازم را از فعالیت بانک مسکن در دوره جدید خواهیم داشت.

آخوندی از مدیر عامل جدید بانک مسکن درخواست کرد تمام تلاش و اقدامات جدید بانک مسکن برای اعمال مصوبات مجمع عمومی در جهت توسعه­ ای شدن بانک مسکن را انجام دهد.

وی با اشاره به ایرادی که به عملکرد بانک مسکن از سوی سیاست­ گذار نظام پولی و بانکی کشور گرفته می­ شود افزود: این ایراد آن است که سرجمع عملکرد مالی بانک در طول یک سال منفی است به این معنی که قیمت تمام شده پول از قیمت تسهیلات پرداختی بالاتر است. این نکته از سوی مجمع عمومی مورد اعتراض است. از این رو از هیات مدیره بانک مسکن این انتظار وجود دارد که عملکرد جاری بانک فارغ از سود و زیان انباشته مثبت باشد.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال تاکید کرد: با توجه به تحولات مدرن در اقتصاد جهانی، به نظر نمی ­رسد بانک مسکن به این تعداد شعبه نیاز داشته باشد از این رو مناسب است ظرف یک بازه زمانی سه ساله 20 درصد از شعب بانک را کاهش دهید و از این طریق فرآیند مدرن کردن بانک را شتاب دهید چرا که با کاهش تعداد شعب و افزایش تعداد شعب بانکداری الکترونیک، از یک سو می توان در یک دوره زمانی 10 ساله نحوه جایگزینی افراد بازنشسته را ساماندهی کرد و از سوی دیگر هزینه­ های جاری نگهداری ساختمان­ ها را به شدت کاهش داد. از این رو درخواست می کنم موضوع کاهش تعداد شعب بانکی، به سرعت در دستور کار هیات مدیره بانک مسکن قرار گیرد.

آخوندی تصریح کرد: کاهش تعداد شعب ظرف سه سال می­ تواند سیگنال مثبتی برای افزایش حمایت سیاست گذار باشد چرا که در حال حاضر یکی از موانع موجود بر سر راه افزایش سرمایه بانک مسکن، عملیات منفی سالانه بانک مسکن است. از این طریق بانک مسکن به سیاستگذار علامت می­ دهد که اراده جدی برای کاهش هزینه­ های بانک را دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از بانک مسکن خواست همان طور که در چند سال اخیر به طور جدی به مساله بازآفرینی شهری ورود کرده است این مسیر را ادامه دهد.

وی در پایان عنوان کرد: بنابراین اولین کاری که بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه ­ای باید انجام دهد اتخاذ تدابیر و سیاست ­های روشن برای حمایت از سیاست­ های بازآفرینی شهری است. البته در این زمینه با کاهش ارقام سود ترجیحی به میزان 1.5 درصد در تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم مختص بافت فرسوده نسبت به سایر مناطق شهری عملکرد خوبی داشته است اما ما نیاز داریم که بانک مسکن سیاست­ های تهاجمی و قوی­ تری در این حوزه داشته باشد تا در هشتادمین سالروز تاسیس بانک مسکن بتوانیم تغییر رویکرد اساسی بانک مسکن را جشن بگیریم.

در ادامه این مراسم این مراسم دکتر محمدهاشم بت شکن ، مدیرعامل سابق بانک مسکن با تشریح کارنامه 4 ساله­ فعالیت­ ها و اقدامات بانک مسکن، مهمترین دستاورد بانک مسکن در 4 سال گذشته را بهبود شاخص ­هایی همچون سرمایه بانک، نسبت کفایت سرمایه و همچنین میزان بدهی به بانک مرکزی عنوان کرد.

بت­ شکن با بیان اینکه در 4 سال گذشته بخش وسیعی از توان فکری و عملیاتی مجموعه بانک به اصلاح مسیر برای بازگرداندن بانک مسکن به ریل اصلی و حرفه­ ای خود گذشت، گفت: تعیین تکلیف اضافه برداشت ­هایی که طی سال­ های قبل از دولت یازدهم از بانک مرکزی صورت گرفت یکی از مهم ترین اقدامات مثبت بانک مسکن در 4 سال گذشته بود که توانستیم اضافه­ برداشت ­ها را به خط اعتباری با نرخ مشخص و دوره بازپرداخت معین تبدیل کنیم و در عین حال، دومین اقدام مثبت در این دوره نیز استمهال و تقسیط خط اعتباری مسکن مهر بود که اکنون باعث شده اقساط مربوط به تسهیلات مسکن مهر در نقش منابع پایدار برای بانک مسکن در خدمت تامین مالی طرح ­های جدید حمایتی در بخش مسکن قرار بگیرد.

در ادامه ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل جدید بانک مسکن، به عنوان بیست و یکمین مدیر عامل این بانک سخنان خود را درچند بخش ایراد نمود

وی با بیان اینکه امیدواریم در دوره جدید فعالیت بانک مسکن زمینه اجرای کامل تمامی ماموریت های سند راهبردی 1400 فراهم شود، اظهار کرد: در این صورت می توان امید داشت در پایان دوره جدید کارنامه ای موفق در جهت ارتقای جایگاه بانک عامل بخش مسکن داشته باشیم.

رحیمی انارکی در عین حال با اشاره به تاریخچه مدیریتی بانک مسکن در 79 سال گذشته اظهار کرد: طی سال های گذشته مجموعا 20 مدیرعامل برای این بانک انتخاب شدند که از این تعداد 12 مدیرعامل در دوره فعالیت بانک به صورت یک بانک رهنی و 8 مدیرعامل در دوره تشکیل بانک مسکن بودند. آقای بت شکن هم بیستمین مدیرعامل بانک مسکن بودند که قطعا نمره عملکرد ایشان نیز 20 است.

مدیر عامل جدید بانک مسکن با تاکید بر این موضوع که فعالیت در دوره جدید پس از حضور آقای دکتر بت شکن به دلیل کارنامه عملکرد موفق ایشان بسیار دشوار است، افزود: از این رو به نظر می رسد مهم ترین اقدام بانک مسکن در دوره جدید باید نهادینه کردن دستاوردهای فعلی بانک مسکن باشد تا با تغییرات مدیریتی در سال های آتی مجددا بانک مسکن از ریل توسعه ای شدن منحرف نشود به همین دلیل از دکتر بت شکن تقاضا کرده ام که در مسیر تثبیت دستاوردها و همینطور ارتقای آنها همراه ما باشند.

او به تکلیف مجمع عمومی بانک مسکن برای حرکت این بانک به سمت توسعه ای اشاره کرد و گفت: بنابراین در این دوره قرار است فعالیت توسعه ای بانک مسکن گسترش پیدا کند. ضمن آنکه در این دوره علاوه بر فعالیت در حوزه حساب های تعهدی، فعالیت درحوزه بازآفرینی شهری نیز به عنوان بال دیگر عملیاتی برای بانک مدنظر قرار می گیرد.
رحیمی انارکی با بیان اینکه فعالیت در این حوزه نیازمند طراحی ابزارهای لازم نیز هست، گفت: لازمه فعالیت در این حوزه احصای منابع بلندمدت و ارزان قیمت است که مهم ترین آن افزایش سرمایه بانک خواهد بود تا از این طریق علاوه بر در اختیار گرفتن خطوط اعتباری طرح مسکن مهر ، سرمایه نقدی بانک نیز افزایش پیدا کند. او در عین حال افزود: فعالیت در این حوزه نیازمند آن است که بانک مسکن ارتباط قوی تری با شهرداری ها و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پیدا کند.

او به مشکلات موجود در حوزه گسترش فعالیت¬های بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات فعالیت بانک مسکن مربوط به واحدهای باقی مانده مسکن مهر است. چراکه تاکنون از مجموع 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکن معادل یک میلیون و 800 هزار واحد توسط بانک مسکن فروش اقساطی شده اند اما همچنان حدود 750 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده اند که سبب می شود نقدینگی بانک در این حوزه معطل شود از این رو به نظر می رسد باید بانک از طریق تعریف یک برنامه ضربتی تمامی واحدهای باقی مانده را تعیین تکلیف کند.
مدیر عامل جدید بانک مسکن همچنین شناسایی اموال مازاد، تعیین تکلیف مطالبات ارزی، بهینه سازی فعالیت شعب، توجه به شایستگی بانوان و اقلیت های مذهبی در احراز پست های مدیریتی را از دیگر حوزه¬های ماموریتی دوره جدید فعالیت بانک معرفی کرد.

او اظهار کرد: یکی از نکات مورد توجه دیگر روند رو به افزایش مطالبات عادی بانک در بخش فروش اقساطی است که باید برای آن تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود. همچنین نظارت و کنترل های داخلی قوانین که در حوزه های پولشویی وجود دارد از جمله اولویت های فعالیت بانک مسکن خواهد بود. علاوه بر این تدابیر ویژه ای برای ایجاد یک مسیر ارتباطی مستقیم با بدنه کارکنان بانک مسکن به صورت هفتگی پیش بینی شده است.

رحیمی انارکی، در عین حال از وزیر امور اقتصاد و دارایی در راستای حمایت از فعالیت بانک مسکن سه درخواست مطرح کرد و گفت: افزایش 5 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن، کمک به بانک در خصوص اختلاف مالیاتی سال 92 که هنوز تعیین تکلیف نشده و همچنین کمک به بانک در خصوص اختصاص یارانه مسکن مهر مربوط به عملکرد سال 95 مهم ترین درخواست¬های بانک مسکن در دوره جدید است که امیدواریم با مساعدت وزیر محترم اقتصاد و دارایی محقق شود.

او همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست در خصوص تعیین تکلیف بیش از نیم میلیون واحد مسکن مهر ناتمام کمک کند تا منابع آن از مسیری جدید همچون واگذاری به نهادها، سازمانها و... به بانک مسکن بازگردد. او اضافه کرد: همینطور از وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم در جهت کمک به سرمایه بانک مسکن به ما کمک کنند. به عنوان مثال یکی از مسیرهای افزایش سرمایه بانک مسکن می تواند از طریق اختصاص اموال مازاد وزارت راه و شهرسازی محقق شود در مقابل بانک مسکن نیز این اطمینان را به وزارت راه و شهرسازی خواهد داد که تمامی نقدینگی حاصل از این محل صرف فعالیت در حوزه های توسعه ای شود. به گفته انارکی از سوی دیگر تاکنون بانک مسکن در حوزه ETC (سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی) حدود 30 میلیارد تومان هزینه کرده و 500 هزار تگ را در اختیار مردم قرار داده است. از این رو از وزارت محترم راه و شهرسازی درخواست داریم تا با باقی ماندن این سیستم در بانک، جلوی خسران بانک در این حوزه گرفته شود.

بر اساس این گزارش، در این مراسم دکتر محمدهاشم بت شکن، مدیرعامل سابق بانک مسکن نیز با تشریح کارنامه 4 ساله­ فعالیت­ ها و اقدامات بانک مسکن، مهمترین دستاورد بانک مسکن در 4 سال گذشته را بهبود شاخص ­هایی همچون سرمایه بانک، نسبت کفایت سرمایه و همچنین میزان بدهی به بانک مرکزی عنوان کرد.

بت­ شکن با بیان اینکه در 4 سال گذشته بخش وسیعی از توان فکری و عملیاتی مجموعه بانک به اصلاح مسیر برای بازگرداندن بانک مسکن به ریل اصلی و حرفه­ ای خود گذشت، گفت: تعیین تکلیف اضافه برداشت ­هایی که طی سال­ های قبل از دولت یازدهم از بانک مرکزی صورت گرفت یکی از مهم ترین اقدامات مثبت بانک مسکن در 4 سال گذشته بود که توانستیم اضافه­ برداشت ­ها را به خط اعتباری با نرخ مشخص و دوره بازپرداخت معین تبدیل کنیم و در عین حال، دومین اقدام مثبت در این دوره نیز استمهال و تقسیط خط اعتباری مسکن مهر بود که اکنون باعث شده اقساط مربوط به تسهیلات مسکن مهر در نقش منابع پایدار برای بانک مسکن در خدمت تامین مالی طرح ­های جدید حمایتی در بخش مسکن قرار بگیرد.

۲۶ دی ۱۳۹۶ ۱۷:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید