ارزیابی استفاده از تکنولوژی سنگ مصنوعی بر پایه سیمان در پروژه آیمان تبریز

ارزیابی استفاده از تکنولوژی سنگ مصنوعی بر پایه سیمان در پروژه آیمان تبریز
«احسان دادخواه خیابانی» کارشناس معاونت طرح‌وتوسعه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب که عمدتاً در حوزه مقاوم‌سازی سازه¬ها، بتن و مصالح نوین فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب تمرکز ویژه‌ای بر ایده‌پردازی و اجرا دارد که در این راستا از طرح‌های نوآورانه، خلاقانه حمایت می‌شود.

این دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مهندسی عمران با گرایش زلزله در دانشگاه تبریز در رابطه با برخی از ایده‌های نوآورانه بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی بافت فرسوده کشور در قالب پروژه «آیمان» کلان‌شهر تبریز گفت: بخشی از ایدههایی که برای این پروژه در راستای استفاده از مصالح نوین داشتیم، تولید سنگ مصنوعی بر پایه سیمان بوده که در واقع تولید کوپ بتنی از جنس بتن فوق توانمند UHPC است. البته، تولید با روش کوپ به دلیل جلوگیری از ایجاد جمع شدگی و اعوجاج بتن با ضخامت دو سانتی‌متر است.

وی همچنین با بیان این‌که شهر تبریز به دلیل مدیریت نادرست منابع آب، دچار کمبود به‌ویژه در فصول گرم سال است، ادامه داد: یکی از منابع مهم آب شیرین که بدون استفاده مانده، فاضلاب است. از این رو، ایده دیگری که قرار شد در پروژه آیمان کار شود، بازچرخانی و استفاده مجدد از فاضلاب تولید شده در آیمان است که با این اقدام گامی مهم در حفظ منابع آب و محیط‌زیست برداشته می‌شود.

دادخواه خیابانی افزود: مطالعات مربوط به احداث تصفیهخانه فاضلاب به روش MBR در مجتمع آیمان برای استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده در فلاشتانکها و آبیاری فضای سبز برای درختان غیرمثمر انجام شده است.

وی در مورد سنگ مصنوعی و شیوه تولید و مزایای استفاده از آن نیز گفت: هدف از ساخت این بتن، بهبود رفتار بتن سبک سازه‌ای بوده است به طوری‌که در زمره بتن‌های پُر مقاومت بوده و قابلیت گذردهی نور را هم دارد. ایده تولید سنگ مصنوعی مشابه با سنگ‌های تراورتن و حتی با رنگ‌های مختلف با توجه به استخراج بیش از حد از معادن سنگ نه تنها برای قطعات پیش‌ساخته قابل استفاده می‌باشد، بلکه به عنوان بتن سازه‌ای نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

دادخواه خیابانی ادامه داد: به این ترتیب که مصالح و سنگ‌دانه‌ها طبق طرح اختلاط با هم آمیخته می‌شوند و بعد از بتن‌ریزی و گیرش و عمل‌آوری، بتن سبک سازه‌ای پُر مقاومتِ نور گذر به دست خواهد آمد. کاهش وزن مخصوص بتن با مصالح موجود به گونه‌ای که در رده بتن‌های سبک سازه‌ای باشد و افزایش مقاومت بتن با مصالح موجود به منظور دستیابی به بتن رده C40 و بالاتر، دستیابی به بتن سبک با قابلیت استفاده در اعضای سازه‌ای و کاهش مصرف انرژی الکتریسیته و حفظ منابع انرژی برای نسل‌های بعدی از جمله دیگر اهداف این پروژه بوده است.

این عضو حوزه معاونت طرحوتوسعه شرکت سرمایهگذاری مسکن شمالغرب ادامه داد: در ادامه فعالیت در شرکت و با پایان یافتن قالب‌ریزی سنگ بتنِ فوق توان‌مند UHPC تولید شده، این سنگ مصنوعی یک‌ونیم تنی در ابعاد اولیه 100*100*50 سانتی‌متری زیر تیغه‌های قله‌بر کارگاه سنگ‌بری رفت تا قابلیت‌های مقاومتی آن محک زده شود. این در حالی است که مرحله برش و جداسازی ورقه‌ای از این سنگ بتن در حالی به پایان رسید که این محصول توانایی‌های مقاومتی خود را ذیل تیغ‌های فولادی با سرعتی برابر با هزار دور در دقیقه به رخ کشید.

وی در ادامه با بیان این‌که نتایج آزمایشگاهی این سنگ مصنوعی (بتن) نشان می‌دهد شاخص‌هایی چون مقاومت فشاری، خمشی، سایشی، جذب آب و تست ذوب و یخبندان در حد مطلوب ارزیابی شده و استاندارهای مورد انتظار را به دست آورده است، افزود: پس از کسب نتایج مثبت در آزمایش‌های نهایی در فضای واقعی که در محیط کارگاهی و به مدت یک‌سال به منظور کنترل و پایش توان سنگ در شرایط دمایی و آب‌وهوایی مختلف صورت خواهد گرفت، مشخصاً و به طور قطع می‌توان از این سنگ مصنوعی در پروژه‌های در حال اجرا و آتی شرکت استفاده کرد.

دادخواه خیابانی از دیگر مزایای این سنگ مصنوعی تاکید کرد: تولید سنگ مصنوعی علاوه بر امکان ساخت نمای پیش‌ساخته و عایق کردن جداره بیرونی، امکان رنگ‌بندی مناسب و پایدار را به تولیدکننده می‌دهد تا با امکانی مضاعف و با خیالی آسوده ناشی از کاهش هزینه‌ها، به اجرای عملیات بپردازد. این در حالی است که در صورت نهایی شدن این طرح، امکان استفاده از آن در فضاهای پیش‌ساخته تَر نیز فراهم خواهد بود.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ ۱۵:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید